כמה ימי מחלה ואני מזדמנת אל תכוניות דוקו רבות ומרגישה ברת מזל על
שאני יכולה להתרווח רגע, רק קצת, רק יום או יומיים ולצפות בנקודות השראה אודות חיי
אנשים ומה שבתוכם. דווקא סדרה אודות רקדני בלט באקדמיה לאופרה בפריז, היא זו שאחזה
אותי והביאה אותי לכאן, נערים ונערות בני שבע-עשרה לומדים את האמנות הזו ומתאמנים
במשמעת עצמית כה רבה. תמיד הייתה בי הערכה רבה למשמעת עצמית. אף נדמה לי שאני מאוד
אוהבת אותה, ביצירה אני מאוד שייכת אליה אל המשמעת העצמית. אבל כיוון שכל ימי אני
אוספת משמעת עצמית למען יצירה בכל זאת, זה גובה ממני מחיר מהרבה מאוד מקומות בתוך
השגרה שלי. אולי כי יש בי מאבק עיקש לפרק שגרה כל הזמן, שאף יום לא יהיה דומה
לאחר, ואולי מכיוון שכך תמיד יש בי ציפייה לימי מחר, אני אוהבת את ימי המחרת כל כך
כל כך. אבל זה לפוסט אחר...אחזור אל רקדני
הבלט, זו לא המשמעת העצמית שאחזה אותי בפירוט הדוקו הזה, אלא זו הדרך של כל אחד ואחת
מהרקדנים לדעת את התפקיד שלו בדיוק במערכת הזו, באקדמיה לבלט. היה את הדור הצעיר
ואת הדור הפחות הצעיר, הדור הפחות צעיר סייע רבות לצעיר, לימד אותו איך להתמודד עם
עייפות איך להתמודד עם מחסור ההורים בימים ועוד ועוד, אבל התפקידים הברורים ביותר
היו דווקא אלה בזמן הריקוד, תפקדי הנערים והנערות והדינאמיקה בתוך תפקידים אלו.
לא פעם יש בי תחושת רצון של
להרפות, להרים ידיים שמישהו יתפוס אותי מהצד השני ויניח לי ליפול בטוחה באחיזה. בריקוד ישנם כלכך הרבה הרפיות
מהסוג הזה כך זה נראה עבורי, לא פעם מניפה בעדינות הרקדנית את ידיה ונוחתת אל תוך
זורעות רקדן אחר ונדמה שהוא מוגש אליה כלכך רך ונכון לשאת את הווייתה הנוחתת. לא
פעם נראה בתוך ריקוד איך מניחים הם בני הזוג את ראשם זה על כתפיי זו, ומשהו שם
נראה כל כך מתרפק ואני תמיד חושבת- שהנה שניים ששחררו אחיזות בכל דבר כמעט ועכשיו
הם נמסים זה על גבי זו וכל העולם מוגן סביבם.
אלא שהשיח בין הרקדנים והרקדניות המרואיינים בתוך כל זה ריתק אותי, נער
דיבר על זה שלאישה יש את תפקיד היופי הרב יותר, תמיד תנועות הנשים מעניינות יותר
"ואילו אנחנו רק התפאורה" הוא אומר. נשארתי שבויה באמירה הזו, כי זה קצת
הזכיר לי דמויות ספר נרקמות, איך דמות אחת לאחרת מהווה תפאורה ואיך מתוך תמונה
שלמה כתובה, אפשר לחזות בתוך הראש, את מי עומד בקדימה של הפריים הכתוב ומי עומד
מאחור. עוד יאמר נער אחר, "בריקוד בלט אנחנו מחליפים בנות זוג, וכל אחת מסתובבת אחרת, את כל אחת צריך להחזיק
אחרת" וגם זה השאיר אותי בוהה, שהרי תמיד נראה שתנועת היד העדינה המחברת
אצבעות יד אחרת אל תוכה, פועלת מתוך טכניקה ידועה מראש ולא כזו המשתנה. הנערות מדברות
אף הן ומספרות שאסור להניח לרגע, אסור להרפות, "כי אם במידה הגוף רפוי כלכך,
לא יוכל בן הזוג להחזיק אותך או לתפוס את תנועותיך", ועוד ותוסיף ותאמר נערה
עדינה כלכך "צריך לבוא תמיד חזקה, אף פעם אי אפשר להגיע קלילה וכי זה תומך את
בן זוגך, וגם אם זה עשוי להיראות בדיוק הפוך בעיניים של הקהל המתבונן"
וזה נשאר מהדהד עבורי, צריך לבוא תמיד חזקה, אף פעם אי אפשר להגיע
קלילה, וכי זה תומך את בן זוגך...
ואז מתי? שאלתי. מתי נוכל אנחנו הבריות להחליט שאנחנו משתחררים מרפים
ולא עוד? מתי נוכל לבטוח ביטחון מלא באחיזות? לפעמים בראייה פשוטה נדמה לי
שהתשובות נמצאות, התשובות יגידו שהכל מותר
כל עוד תהיה הסכמה הדדית בין האחד לאחר, האחת לאחרת, האחד לשנייה, או שאולי זה
בדיוק כמו שאמילי דיקנסון אמרה
"לא אוכל לשתות מזה סו-
עד שתלגמי את ראשונה,
וחזקה יותר מהמים,
תהא התחשבותך-
בצמא"
טקסט מעולה שריתי, כל כך יפה!!!
השבמחקאיריסיה
איריסיה תודה יקירתי
מחקמלא מלא
כמה מלא ושופע כל טוב הטקסט הזה...
השבמחקוככל שאני מכירה אותך טוב הנה התגלית לי פה גם באורות חדשים.
לגבי הנפילה אל זרועות אוחזות, תרגיל האמון הזה מוכר לי מלימודי תיאטרון, ותמיד היה מאוד משמעותי. חברה אחת שהעזתי ליפול אל זרועותיה הייתה לי מאוד מיוחדת בגלל זה והחזקתי לה טובה על כך. והנה יש לי אותך... :)
באמת מדהימות כל האמירות של הרקדנים, אני מבינה למה הן תפסו אותך. כל אחת עולם שלם ושיר בפני עצמה. איך זה להיות תפאורה; ושכל אחת תופסים באופן אחר; ושאי אפשר לבוא באמת רפויה. כמו שמידת הנוכחות הנכונה בגוף היא לא לעזוב אותו לגמרי וגם לא להיות תפוסה מדי. וזה נכון לכל דבר בחיים כנראה...
לגבי הפסקה האחרונה והשאלה שלך הנוקבת על אף ובתוך הרכות של כתיבתך כולה - התגובה העולה ממני היא אנחה (של הזדהות). וחיבוק. תכף חוזרת עם שירים.
אוי לילוש את יודעת לא בטוחה שהייתי מצליחה לעשות את התרגיל הזה בתיאטרון, את יודעת מה, אני כלכך בטוחה שלא הייתי מצליחה, אבל זה שלי העניין הזה, נדמה לי שזה כמעט ולא תלוי באחר, אלא רק בי וכל מיני עבר שעדיין עוד כל כך יושב עליי. מכל מיני גילאיים פזורים מחיי, ורקדנים לא פעם מסעירים אבל חלוקת התפקידים הזו היא זו שכלכך אחזה אותי. ותודה שאת קוראת את כל הדקויות כולן,
מחקועכשיו בשמחה רבה אני עוברת אל השירים לילוש.
'כל מיני עבר שעדיין כל כך יושב עלי'... זה נגע מאוד ללבי שריתי, ואולי מזל שנדרשתי לעשות את התרגיל הזה כבר בגיל 15...
מחקריקוד/ לי עברון-ועקנין
השבמחקאיך לומדים את ריקוד הקִרבה-מרחק-קרבה
יד מונחת על יד, עיניי בעיניךָ,
אפשר לדבר לפעמים,
כמו אליזבת ודארסי.
איך לומדים לעבור מפוזיציה לפוזיציה:
אוהבת, כואבת, כועסת, אוהבת
לפעמים פונים זה מזה
הולכים עד סוף השורה ונפגשים שוב.
(כשרוקדים, חשוב להביט קדימה.
אחרת מסתחרר הראש בסיבובים.)
אוי לקחת אותי אליך כלכך עם אליזבת וארסי, יש דברים שרק את יודעת לכתוב וכלכך יפה וטוב
מחקhttp://www.youtube.com/watch?v=e271qK1YJQ8
השבמחקוהקישור הזה מביא אולי לאלינס מוריסט, לזה התכוונת לילוש?
מחקכי אם כן אני זוכרת קליפ של אלניס מוריסט שבו היא עומדת ברחובות ניו-יורק אם אני לא טועה עירומה, וכך היא מצולמת ששיערה הארוך מכסה את שדיה, וזה מעט כמו ליפול אחורה לאחיזות ומה שהכי הדהים אותי שהאחורה שלה בקליפ היה בעצם קהל צופיה. ואוו כמה רחוקה המחשבה הזאת. רק על זה אפשר לכתוב רשומה שלמה לא?
כן, בשיר thank you היא ככה עירומה ואני שלחתי אותך לשיר אחר מאותו אלבום, so pure, לצערי לא השגתי את הקליפ שלו שבו אלניס רוקדת עם בן זוג בתפאורות, תלבושות וסגנונות משתנים. ובשיר היא אומרת
השבמחקLove you when you dance... so pure, such an expression